A BLOGOMRÓL ÉS AZ UTAZÁSOMRÓL

Gémesi-Nagy Viktóriának hívnak, a II. Rákóczi Ferenc Katolikus Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény német nyelvtanáraként dolgozok. Idén harmadszor csatlakozok az Erasmus+ programhoz és Regensburgot választottam úticélomnak.

Nagy örömmel választottam ki a regensburgi Horizonte nyelviskola ajánlatai közül egy nyelvi frissítő és módszertani továbbképzést, melyen a nyelvtani, lexikai és országismereti tudásomon kívül  módszertani megújulásra  fogunk törekedni.

Az utazásom fő célja egy szakmai, módszertani megújulás mellett nemzetközi kapcsolatok kialakítása, perspektívám tágítása, országismereti információim bővítése.

Induljon a kaland!

Miért éppen Regensburg?

Két kolléganőmmel vállvetve vonattal indultunk el a csodálatos Regensburgba, mely a Duna legészakibb pontján a Bajor erdő és a Jura hegység találkozásánál található. Utazásunk kényelmesen és kellemesen telt, Budapesttől 6 óra alatt el is értük a várost. A várost a második világháborúban nem érte jelentős bombatámadás, ezért Németországban itt vannak a legnagyobb számban megmaradt középkori épületek. A város tele van gótikus műemlék épületekkel, a középkori hangulatos sikátorokat szebbnél szebb terek váltogatják az egész óvárosban. Ugyanakkor az óváros modern városiasságot is sugároz számos üzletével, kávézójával, éttermével és kocsmájával.

Érkezésünk után elfoglaltuk  a szállásunkat, mely az iskola épületében kapott helyet. A szobáink egyszerűen berendezettek, de tiszták voltak, egyetemi kollégiumi hangulatuk volt. Sokféle nemzetiségű hallgató szállt itt meg, sok japán, lengyel, cseh és spanyol tanulóval sikerült itt kapcsolatot kötni. Jadranka és Melody, a nyelviskola lelkes adminisztratív dolgozói még vasárnap este eligazítást tartottak nekünk. A szálláshelyen szigorú szabályokat alkalmaztak annak érdekében,hogy a tanulás zavartalanul folyhasson.

Az első nagy városnézés

Miután kényelmesen elhelyezkedtünk, elindultunk, hogy felfedezzük a város főbb látnivalóit. Ekkor még nem sejtettük, mekkora túrát vállalunk, hisz az óváros hatalmasés szinte minden sarkon, kis sikátorban, téren érdemes megállni és gyönyörködni akár a csodálatos többszáz éves épületekben, akár a hatalmas, impozáns templomokban. Mivel a város a  Duna partján épült, a folyó látképe szerves része a városképnek. Mi is a kőhidat vettük célba, mely már hosszú évek óta csak a gyalogos és kerékpáros forgalmat szolgálja.

A Szent Péter katedrális

A Dunától nem messze található Regensburg talán leghíresebb látnivalója, a Szent Péter-székesegyház. Ez az egyetlen gótikus katedrális Bajorországban - színes ablakokkal, bordás boltozatokkal és lenyűgöző tornyokkal, amelyek már messziről is elárulják a templom gótikus építészeti stílusát. Ha tájékozódni szerettünk volna, mindig a székesegyház égbe nyúló tornyait figyeltük, kiváló támpontot nyújtott a barangolásaink során.

Az iskolánk

Az iskola épülete is a belváros közepén található, így mindig mindent könnyedén el tudtunk érni. Tömegközlekedésre egyáltalán nem is volt is szükségünk, a regensburgiak, közöttük a tanáraink is szinte mindenhová kerékpárral közlekedtek. Az iskola épülete egyszerű, de modern és barátságos volt, rendelkezésrte állt itt kávézó, társalgó, közösségi konyha is.

Első napunk

Hétfő reggel bekapcsolódtam egy C1-es nyelvtanfolyami csoportba, ahol Chris, a lelkes tanárnőnk vezetésével nyelvtani, lexikai ismereteinket tudtuk felfrissíteni. Rengeteg anyagot hozott nekünk, belekóstolhattunk olyan témákba, mint a turizmus, környezetvédelem, családmodellek, vagy a jövő technológiái. Óráira mindig alaposan felkészült, rengeteg párbeszédes feladatot végeztünk, mingig nagy hangsúlyt fektetett arra, hogy a csoportmunkáknál úgy állítsa össze a tanulókat, hogy minél különbözőbb nációk tudjanak együtt dolgozni, egymástól tanulni. Igen vegyes csoportunkban megismerhettem albán, cseh, japán, lengyel és spanyol tanulókat egyaránt.

Délutáni foglalkozások

Az ebédszünet után délután Gudrunnal, a korát meghazuttoló lelkes tanárnővel folytattuk a továbbképzést, immáron a módszertan területére vitorlázva. Ebben a csoportban igazán személyre szabott oktatás zajlott, hisz rajtam kívül még egy lengyel tanárnővel dolgoztunk együtt. Gudrun rengeteg módszertani ötletet hozott nekünk, első alkalmommal a német specialitásokkal ismerkedtünk meg közelebbről. Hogy igazán autentikussá váljon a tananyag, nem felejtett el egy kis kóstolót is hozni a bajor sajtkülönlegességből, az Obadza-ból. :)

Kolbász kolbásszal

Este nem hagyhattuk ki Regensburg leghíresebb kolbász sütödéjét, a Wurstküche nevű helyet, mely közvetlenül a Duna partján található, olyannyira közel a vízhez, hogy magasabb vízállás esetén a terasza teljesen víz alá kerül. Bár az időjárás tartogatott néhány nagy esőt, de még épp zárás előtt sikerült a híres német Bratwurstot megkóstolnunk.

Thurn und Taxis

Kedd délután bejelentkeztünk egy vezetett kastélytúrára a Thurn und Taxis család fényűző rezidenciájára.   Az elegáns barokk stílusban épült kastélyban több kiállítás mutatja be az itt élő olasz származású hercegi család életét. Kiváló idegenvezetőnk rengeteg hasznos és érdekes információt osztott meg velünk nem csak a történelmi korokból, hanem a kastély jelenlegi közvéleményt erősen megosztó tulajdonosáról, Glóriáról.

A nagy esőnap

Szerdán leszakadt az ég, az addig kellemes városnézős időjárásunk vad esőbe csapott át. Délelőtt a tanulási időszakunkban még kellemesen is esett a hűs időjárás. A délelőtti foglalkozások fő támái a nyelvi kompetenciáink fejlesztései voltak, Chris különös hangsúlyt fektetett a beszéd és hallás utáni értés fejlesztésére, az idiomatikus kifejezésekre. Minden kifejezést szinonímapárral jelölt, gyakran az ellentétpárját is mellé állítva, példamondatba burkolva, szükség esetén részletes magyarázattal. Minden délelőtt ismétléssel kezdődött, így újra aktiválni tudtuk az előpző napon tanultakat.

Wallhalla

Az eső délután sem csitult, de ez nem szegte kedvünket és nekivágtunk a Dunán hajóval megközelíteni Regensburg környékének egyik legjelentősebb látnivalóját, a Wallhallát. A Walhalla-csarnokot 1830-ban kezdték építeni a Duna partján, a Regensburg közelében lévő Donaustaufban I. Lajos bajor király uralkodása idején. Az emlékhelyen 1842 óta helyeznek el márvány mellszobrokat és emléktáblákat a jelentős németekről, illetve a Németország és a német nyelvű népek történetében fontos szerepet játszó személyiségekről.

Csütörtök

A csütörtöki napot ismét ismereteink bővítésével kezdtük. Új játékos nyelvtanítási módszereket ismerhettünk meg, melyeket természetesen ki is próbáltunk egymás között, igazi vidám kisdiákokká változtunk egy kis időre. Rengeteg film és könyvtippet kaptunk, amita tanórákon hasznosíthatunk és amivel külön meglepetést szerzett nekünk Gudrun, számos nyelvkönyvet és regényt hozott el nekünk saját könyvgyűjteményéből., amit jó szívvel nekünk is ajándékozott.

Délutáni csavargások

Csütörtök délután ismét a nyakunkba vettük a belvárost, igyekeztünk felfedezni azokat a látnivalókat, amiket eddig idő hiányában nem tudtunk megnézni.

A Góliát ház

Az egyik  leghíresebb  épület az 1260-ban épült Góliát-ház, amelyen 1573-ban készült egy csatát ábrázoló festmény, amely már jól látható, ha a Duna-partról a Brückstrassén felsétálunk. A festmény egyébként nem Dávid és Góliát történetén alapul, hanem a "góliárdistákon" - így nevezték a 12. században a teológushallgatókat.

Az Óvárosban számtalan gyönyörű teret találunk, például a Neupfarrplatz, amelyre a Galeria Kaufhof tetejéről is rálátni, vagy a Haidplatz, amelynek közepén egy nyugodt szökőkút áll, körülötte pedig színes, történelmi házak állnak. A Neue Waag szintén a Haidplatzon található. A késő gótikus épület a városi mérlegnek adott otthont, és ma leginkább élénkpiros homlokzatával tűnik fel.

A regensburgi Duna part

A Duna-parton található Regensburg másik nevezetessége, a Kőhíd, Németország egyik legrégebbi kőhídja (1135 és 1146 között épült). A híd a Dunát ott hidalja át, ahol a folyó kettéválik, és szigeteket hoz létre, amelyek tökéletes idillt nyújtanak ahhoz, hogy egy sörrel a kezében élvezze a napsütést - ha az időjárás engedi. Természetesen a számos diák is felfedezte ezt magának. A Duna a hétvégén az esték laza kezdésének színhelyévé válik, napközben pedig jó hely a vizsgákra való tanuláshoz.

A búcsú napja

A pénteki nap volt az utolsó tanítási napunk az iskolában. A szokásos ismétlés és témafeldolgozás után eljött a fájdalmas búcsú pillanata, melyet Chris frissen készült péksüteményekkel tett még emlékezetesebbé. Megkaptuk az okleveleinket és kontaktokat cseréltünk egymás között, hogy továbbra is kapcsolatban maradhassunk egymással. Nagyon hálás vagyok az Erasmus+ programnak, hogy Regensburgban tölthettem ezt a csodálatos hetet, a kaland jövőre folytatódik! :)

Az utolsó nagy kirándulás

Szombaton ismét útra keltünk és hazautazásom előtt még részt vettem a nyelviskola által szervezett egyik legnépszerűbb városnézésen Nürnbergben. Vonattal utaztunk el Bajorország második legnagyobb városába. A város nevezetessége, a gyönyörű Kaiserburg minden nürnbergi látogatás során kötelező látnivaló. A Szent Sebald és Szent Lorenz templomok, a történelmi épületek, mint például az Albrecht Dürer-ház és az új Művészeti és Design Múzeum szintén megér egy látogatást. Az egész napos sétát jól megérdemelt közös evéssel zártuk. A csodálatos kirándulás méltó befejezése volt a hétnek, remélem jövőre ismét egy csodálatos várost fedezhetek fel.